養育者-子ども間相互行為における責任の文化的形成

文部科学省科学研究費補助金:若手研究(S)

  • 日本語
    • 英語

  • HOME
  • CCI概要
  • 研究組織
  • 報告書等

報告書等

コアメンバー

  • 伊藤詞子 財団法人日本モンキーセンター・リサーチフェロー
  • 川島理恵 JSPS特別研究員(PD) / 埼玉大学
  • 嶋田容子 京都大学大学院アジア・アフリカ地域研究研究科・PD研究員
  • 高田明  京都大学大学院アジア・アフリカ地域研究研究科・准教授
  • 高木智世 筑波大学人文社会科学研究科・准教授
  • 高梨克也 京都大学学術情報メディアセンター・特定助教

「赤ちゃん研究員」報告書

京都大学で調査にご協力いただいた赤ちゃんたちのお宅への研究報告書です。
  • 2007年度版pdf
  • 2008年度版(川島)pdf
  • 2008年度版(嶋田)pdf
  • 2008年度版(高田_本文)pdf
  • 2008年度版(高田_図表)pdf

CRセミナー

  • 第1回 2008・2・18

    西阪仰(明治学院大学)
    行為連鎖のなかの言語使用:超音波検査における指し示しの実施

  • 第2回 2008・3・24

    国際シンポジウム Microethnography of Child Care across Cultures

    1. Akira Takada (Kyoto Univ.)
    Underlining pragmatic constraints: Sequential organization of “imitation” activity among the San of the Central Kalahari

    2. Tomoyo Takagi (Tsukuba Univ.)
    Language Socialization through Turn and Sequence:
    “Japanese communicative style” revisited

    3. Leah Wingard (San Francisco State Univ.)
    Socializing Children to Practices and Ideologies of Work through Talk about Homework

  • 第3回 2008・10・25-26

    国際シンポジウム
    Responsibility in Relationships: Linguistic Anthropological Approach

    1. Alessandro Duranti (UCLA)
    Language as a non-neutral medium

    2. Elinor Ochs (UCLA)
    Responsibility in Childhood: Three Developmental Stories

    3. Michie Kawashima (JSPS/Saitama Univ.)
    Relating with the unseen as a family member

    4. Yohko Shimada (Kyoto Univ.)
    Resources for give-and-take activities by 7-14 month-old infants

    5. Akira Takada (Kyoto Univ.)
    Interactional conditions for the reciprocal give-and-take activity

  • 第4回 2009・1・23

    明和政子(京都大学)
    模倣の発達とその進化的基盤を考える

  • 第5回 2009・6・20

    1. 高田明(京都大学)
    責任形成の発達的基盤

    2. 大庭健(専修大学)
    自然主義への疑義-行為者性と規範性の自然化?

  • 第6回 2009・9・8

    国際シンポジウム The Dynamics of Life and Family

    1. Charles Goodwin (UCLA)
    Semiotic Agency Within a Framework of Cooperative Semiosis

    2. Tomoyo Takagi (Tsukuba Univ.)
    Speaking for the baby:”Quoting” preverbal infants in family interaction

    3. Ayako Umetsu (Nagoya Univ.)
    Child-rearing by Two Pairs of Parents: A Case Study of Ri’ko among the Hausa in Nigeria

    4. Akira Takada (Kyoto Univ.)
    Participation in rhythm: Socialization via song/dance activities among the !Xun San

    5. Marjorie Harness Goodwin (UCLA)
    Choreographies of Attention: Multimodality in a Routine Family Activity (Toothbrushing)

  • 第7回 2009・12・11

    1.Mariko Fujimoto(Kyoto Univ.)
    A preliminary study of code-switching between Swahili and ethnic language in Tanzania: Evidences from conversational data among Tongwe people)

    2.Priyanvada Abeywickrama(San Francisco State Univ.)
    Examining code switching in Sri Lanka: a discourse analytic approach

    3.Emi Morita(Singapore National Univ.)
    The Japanese Interactional Particle NE: A study of its use in conversational interaction

  • 第8回 2010・9・17 & 18

    国際シンポジウム The Edges of Language Socialization Studies

    1.Akira Takada (Kyoto Univ.)
    Interactional analysis of the give-and-take activity

    2.Lourdes de León (CIESAS)
    Triadic participation frameworks and affect in Zinacantec Mayan language socialization: The emergence and design of the overhearer

    3.Penelope Brown (Max Planck Institute for Psycholinguistics)
    Learning language and culture through social interaction: A (modified) language socialization perspective

    4.Keiko Ikeda (Kansai Univ.)
    Identity work and membership construction through donatory auxiliary verbs in Japanese: A case of political candidates’ oratory discourse

    5.Tomoko Endo (JSPS / Kyoto Univ.)
    Epistemic stance marking in Mandarin conversation

    6.Yufuko Takashima (Kyoto City University of Arts)
    Subjectivity and perspectives on five senses in Japanese

    7.Lourdes de León (CIESAS)
    Indirectness, participation, and affect in directive-response trajectories: A look at Tzotzil Mayan strategies for socializing children’s attention

  • 第9回 2010・10・23

    国際シンポジウムInteraction, culture, and morality

    1.Yohko Shimada (Kyoto Univ.)
    Developmental change of infant-caregiver vocal interaction: formation of “overlapping mode”

    2.Beth Morling (University of Delaware / Kyoto University) & Yukiko Uchida (Kyoto University)
    Requesting Social Support in the United States and Japan

    3.Philippe Rochat (Emory University)
    Origins of an ethical stance

  • 第10回 2012・1・26

    国際シンポジウムToward a Richer Description of Vocalization and Musicality in Early Caregiver-Child Interactions

    1.Colwyn Trevarthen (The University of Edinburgh)
    Musical emotions for teaching and therapy: Sharing stories of discovery, hope and joy in moving sound

    2.Maya Gratier (Université Paris Ouest Nanterre La Défense)
    Qualities of early infant vocalization and the sense of belonging

    3.Yohko Shimada (Kyoto University)
    Musical motivation in infant-caregiver interaction

    4.Mayumi Adachi (Hokkaido University)
    Adults’ Abilities to Differentiate between Song-like and Speech-like Babblings: An Exploration of Why Some Toddlers Sing More than Others

Topics

  • 本サイトは、文部科学省科学研究費補助金若手研究(S)として採択されたプロジェクト「養育者ー子ども間相互行為における責任の文化的形成」(平成19年10月~平成24年3月)のホームページです.
    CCIメインサイト設置にともなって、サイトリニューアルを行うとともにURLを変更しました

    (旧サイト画面)

Stay In Touch

  • Send Us Email
  • Follow Us On Twitter
  • Site Policy

CCIプロジェクト total site>>

  • 教育・学習の文化的・生態学的基盤
  • 種間相互理解
  • サヴァンナの視覚文化
  • 相互モニタリング過程の記録・分析

関連機関

  • 京都大学アフリカ地域研究資料センター
  • 京都大学大学院アジア・アフリカ地域研究研究科
  • 国立情報学研究所

Copyright © 2009 – 2020 養育者-子ども間相互行為における責任の文化的形成 All Rights Reserved.