研究成果

雑誌論文

 

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秋谷直矩, 坂井志織, 高梨克也 (2021). 「つながりの実感」を考える. 質的心理学フォーラム: 13. 5-12. DOI: https://doi.org/10.24525/shitsuforum.13.0_5.

秋谷直矩, 坂井志織, 高梨克也 (2021). 討論:現象の記述と規範的コミットメント. 質的心理学フォーラム: 13. 37-41. DOI: https://doi.org/10.24525/shitsuforum.13.0_37.

井上昂治, ララディベッシュ, 山本賢太, 中村静, 高梨克也, 河原達也. (2021). アンドロイドERICAの傾聴対話システム-人間による傾聴との比較評価-. 人工知能学会論文誌: 36(5). H-L51, 1-12. DOI: https://doi.org/10.1527/tjsai.36-5_H-L51

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Takagi, T. (2021). Requesting an account for the unaccountable: The primordial nature of [NP+wa?]-format turns used by young Japanese children. Journal of Pragmatics: 178. 391-407. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.03.026.

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高田 明. (2020). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(二四): 子育ての危機再考.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2020). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(二三): 社会変容と社会化(1).『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2020). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(二二): 遊びから仕事への移行.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

安藤寿康、明和政子、橋彌和秀、亀井伸孝、中尾 央、長谷川眞理子、高田 明. (2019). 教育の生物学的基盤: 進化か文化か.『教育心理学年報』: 58, 284-290. DOI:https://doi.org/10.5926/arepj.58.284.

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Burdelski, M. & Evaldsson, E-C. (2019). Young children’s multimodal and collaborative telings in family and preschool interaction. Research on Children and Social Interaction: 3, 1-5. DOI: 10.1558/rcsi.37284.

遠藤智子. (2019). 書評 戸江哲理(著)『和みを紡ぐ: 子育てひろばの会話分析』勁草書房, 2018.『社会言語科学』: 22, 275-278.

Enomoto, M., & Takanashi, K. (2019). Multimodal interaction analysis of the usage of Japanese spatio-temporal deixis “KORE” and “SORE” in cooperative activities within intricate material environments. The 6th IIEEJ International Conference on Image Electronics and Visual Computing (IEVC 2019), 4C-4.

Fukuda, C., & Burdelski, M. (2019). Multimodal demonstrations of understanding of visible, imagined, and tactile objects in guidedtours. Research on Language and Social Interaction: 52, 20-40.

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高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(二一): 歌・踊り活動における参与枠組みと関与.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(二〇): 集団活動における社会化.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十九): 「文化学習」再考.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十八): 第二次間主観性の成立と模倣.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十七): 共に「話す」ことと「うたう」こと.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十六): 共同注意の発達と初期音声コミュニケーション.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十五): 生得的コンピテンスと周囲からの働きかけ.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十四): 乳児の反射を利用した養育行動.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十三): 養育者-子ども間相互行為の発達.『ミネルヴァ通信「究」』, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌:狩猟採集社会からの眼差し(十二): 日常的な相互行為への注目.『ミネルヴァ通信「究」』: 3, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十一): 心理学と人類学の方法論.『ミネルヴァ通信「究」』: 2, 12-15.

高田 明. (2019). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(十): アロ・マザリングへの注目.『ミネルヴァ通信「究」』: 1, 12-15.

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安井永子、高梨克也、遠藤智子、高田明、杉浦秀行. (2019). 第42回研究大会ワークショップ: 相互行為における指さしの多様性: 会話分析の視点から.『社会言語科学』: 21, 92-97. DOI:https://doi.org/10.19024/jajls.21.2_92.

池谷和信、岸上伸啓、佐々木史郎、戸田美佳子. (2018). 「最近の狩猟採集民研究の動向―第11回国際狩猟採集民会議(CHAGS11)に出席して」. 『国立民族学博物館研究報告』: 42(3), 321-372.

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Morelli, G., Bard, K., Chaudhary, N., Gottlieb, A., Keller, H., Murray, M.,Quinn, N.,Rosabal-Coto, M., Scheidecker, G., Takada, A., & Vicedo, M,.(2018). Bringing the Real World Into Developmental Science: A Commentary on Weber, Fernald, and Diop. (2017). Child Development: 89, e594-e603. DOI:http://dx.doi.org/10.1111/cdev.13115.

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Takada, A. (Ed.). (2018). The Kyoto School of Ecological Anthropology: A Source of African Area Studies at Kyoto University. Special Issue: Reconstructing the paradigm of African Area Studies in a globalizing world. African Study Monographs, Supplementary Issue: 54, 41-55.

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高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(八): 遊びを通じた成長.『ミネルヴァ通信「究」』: 11, 12-15.

高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(七): 自然に学ぶこと.『ミネルヴァ通信「究」』: 10, 12-15.

高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(六): ダーウィンとウォレスの進化論.『ミネルヴァ通信「究」』: 9, 12-15.

高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(五): ルソーの野望.『ミネルヴァ通信「究」』: 8, 12-15.

高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(四): リンネの自然観.『ミネルヴァ通信「究」』: 7, 12-15.

高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(三): 京都の自然学.『ミネルヴァ通信「究」』: 6, 12-15.

高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(二): カラハリ砂漠のブッシュマン.『ミネルヴァ通信「究」』: 5,12-15.

高田 明. (2018). 子育ての自然誌: 狩猟採集社会からの眼差し(一): 子育ての危機.『ミネルヴァ通信「究」』: 4,12-15.

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Hamada, A., & Toda, M. (Eds.) . (2017). How Do Biomedicines Shape People’s Lives, Socialities and Landscapes?. Senri Ethnological Reports: 143, 211.

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図書

 

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木村大治 (2021). 01 出会いと挨拶――相互行為論的位置づけ. 木村大治・花村俊吉編. 出会いと別れ:「あいさつ」をめぐる相互行為論. ナカニシヤ出版

木村大治 (2021). コラムJ ボンガンドの「投擲的発話」とツイッター. 木村大治・花村俊吉編. 出会いと別れ:「あいさつ」をめぐる相互行為論. ナカニシヤ出版

木村大治 (2021). おわりに 木村大治・花村俊吉編. 出会いと別れ:「あいさつ」をめぐる相互行為論. ナカニシヤ出版

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高田明 (2019). 文化の中で育つ・育てることと音楽. 日本音楽教育学会 (編), 音楽教育研究ハンドブック. 音楽之友社 (pp.22-23).

高田明 (2019). 第七章 社会化をうながす複合的文脈――グイ/ガナにおけるジムナスティックの事例から――. 杉島敬志(編), コミュニケーション的存在論の人類学. 臨川書店 (pp.276-303).

Takada, A. (2019). Diversity in child-rearing practices among the San: Characteristics of gymnastic behaviour among the G|ui/G||ana. In K. Beyer, G. Boden, B. Köhler, & U. Zoch (Eds.), Linguistics across Africa: Festschrift for Rainer Vossen. Rüdiger Köppe (pp.335-348).

高田明 (2019). 子どもの発達研究における指さし. 安井永子・杉浦秀行・高梨克也 (編), 指さしと相互行為. ひつじ書房 (pp.35-60).

高田明 (2019). 子どもと大人: 私たちの来し方,行く先を見つめ直す. 松村圭一郎・中川理・石井美保 (編), 文化人類学の思考法. 世界思想社 (pp.140-151).

高田明 (2019). 4章へのコメント: 社会の特徴と子育て. 根ケ山光一・外山紀子・宮内洋 (編), 共有する子育て: 沖縄多良間島のアロマザリングに学ぶ. 金子書房 (pp.79-81).

高梨克也 (2019). 発散型ワークショップでの発言に伴う指さし. 安井永子・杉浦秀行・高梨克也 (編), 指さしと相互行為. ひつじ書房. (pp. 191-217).

高梨克也 (2019). 「他者の発話を理解すること」の生態学. 田中廣明・秦かおり・吉田悦子・山口征孝(編), 動的語用論の構築へ向けて, 第1巻. 開拓社. (pp. 168-189)

戸田美佳子 (2019). 森から見える星空: アフリカ熱帯雨林の世界. 後藤明 (編), 天文学と人類学の融合: それぞれの大地,それぞれの宇宙 (じんるいけんBooklet vol.4). 南山大学人類学研究所 (pp.25-38).

Burdelski, M. (2018). The Interactiveness of ‘unilateral activity’ in child’s play. InD. Favareau (Ed.), Co-operative engagements in intertwined semiosis: Essays in honor of Charles Goodwin. The University of Tartu Press (pp.326-334).

ビョルン・マーカー (2018). ヒトの固有性に関する儀礼的基盤. 高田 明(訳). S. マロック・C.トレヴァーセン (編), 絆の音楽性: つながりの基盤を求めて. 根ヶ山光一・今川恭子・蒲谷槙介・志村洋子・羽石英里・丸山慎 (監訳). 音楽之友社 (pp.43-58).

橋彌和秀・王暁田・蘇彦捷 (編) (2018). 「あたりまえの根っこ」としての進化理論, 進化心理学を学びたいあなたへ: パイオニアからのメッセージ. 東京大学出版会.

Morita, E. (2018). 25. Sentence-final Particles. In Y. Hasegawa (Ed.), Cambridge handbook of Japanese linguistics. Cambridge University Press (pp.587-607).

Takada, A. (2018). Chapter 9 – Consumerisation of cannibalism in contemporary Japanese society. Nyamnjoh, B.F. (ed.), Eating and being eaten: Cannibalism as food for thought. Langaa RPCIG (pp.309-332).

Burdelski, M. (2017). Im(politeness): Language socialization. In J. Culpeper, M. Haugh & D. Kádár (Eds.), Palgrave handbook of lingusitic (im)politeness. Palgrave Macmillan (pp.461-488).

Burdelski, M. (2017). Pets as vehicles of language socialization: Encouraging children’s emotional, moral, and relational development in Japanese. In Feuerstein & C. Nolte-Odhiambo (Eds.), Childhood and pethood in literature and culture: New perspectives in childhood studies and animal studies. Routledge (pp. 72-86).

Burdelski, M. & Morita, E. (2017). Young children’s initial assessments in Japanese. In A. Bateman & A. Church (Eds.), Children and knowledge in interaction: Studies in conversation analysis. Springer (pp. 231-255).

Cook, H. M. & Burdelski, M. (2017). Language socialization in Japanese communities. In P. A. Duff & S. May (Eds.), Encyclopedia of language and education: Language socialization. Springer (pp. 309-321).

遠藤智子 (2017). 会話における認識的スタンス. 鈴木亮子・秦かおり・横森大輔 (編), 話しことばへのアプローチ: 創発的・学際的談話研究への新たなる挑戦. ひつじ書房 (pp.142-144).

プレマック, デイヴィッド (2017). ギャバガイ!「動物のことば」の先にあるもの. 橋彌和秀 (訳). 勁草書房.

Takada, A. (2017). Taking culture seriously: A pluralistic approach to attachment. In H.Keller, & K. A. Bard (Eds.), The cultural nature of attachment: Contextualizing relationships and development. MIT Press (pp.139-170).

高田明 (2017). 11 南西アフリカ(ナミビア)北中部のサンの定住化・キリスト教化. 池谷和信(編), 狩猟採集民からみた地球環境史: 自然・隣人・文明との共生. 東京大学出版会 (pp.203-216).

高田明 (2017). 第七章 再演される出産―ボツワナにおける再定住政策と異常出産の治療儀礼. 松岡悦子(編), 子どもを産む・家族をつくる人類学: オールタナティブへの誘い. 勉誠出版 (pp.185-209).

戸田美佳子 (2017). カメルーン共和国 (ピグミー). 中牧弘允 (編), 世界の暦文化事典. 丸善出版 (pp. 288-291).

学会発表

 

高田 明. (2022). 音楽性の学際的探究からの提言: 「音楽的な子どもたち」に導かれる発達観へ. 日本発達心理学会第33回大会.

高田 明. (2022). オーガナイザー. 第8回承認をめぐる間主観性の発達セミナー.

高田 明. (2022). オーガナイザー. 第7回承認をめぐる間主観性の発達セミナー.

高梨克也. (2022). フィールドインタラクション分析の技法としての「活動」概念. ことば・認知・インタラクション10

Norimatsu, H., Takada, A., Negayama, K., Kimura, M., Solomiac, S., & Soucas, R. (2021). Understanding and Production of teasing in young children: Japanese-French Comparison from the analysis of interview with parents of 0 to 6 year-old children. ICP 2021.

橋彌和秀. (2021). こころの進化と発達. 玉川大学リベラルアーツ学部学際研究会.

高田 明. (2021). 心でもなく,文化でもなく. 文化理解の方法論研究会(MC). Zoom ウェビナー.

高田 明. (2021). 他者と同じように行為すること: サンの養育者=乳幼児間相互行為の分析から. 119回現代人類学研究会: 文化人類学を自然化する. Zoom ウェビナー.

高田 明. (2021). むずかりから遊びへの語用論的リフレーミング:クンにおける乳児の泣きへの養育者の応答. 12回動的語用論研究会. Zoom ウェビナー(オンライン開催).

高田 明. (2021). コメンテーター. 文化理解の方法論研究会(MC研).

高田 明. (2021). 指定討論. 部会企画ラウンドテーブル: 赤ちゃんはつながっている: コミュニカティヴ・ミュージカリティから音楽文化へ. 日本赤ちゃん学会第21回学術集会.

高田 明. (2021). 言語の自然化:サンの養育者-乳幼児間相互行為の分析から. 日本文化人類学会第55回研究大会.

高田 明. (2021). クン・サンにおける生業活動と子育て. 日本アフリカ学会第58回学術大会.

Takada, A. (2021). Organizer. 6th Seminar on the Development of Intersubjective Recognition.

Takagi, T. & Morita, E. (2021). Problem recognition display: The use of maa in Japanese everyday conversation. The 17th International Pragmatics Conference.

高梨克也. (2021). In another context:~オカベ文に辿り着くまで/辿り着いてから~. 日本認知科学会教育環境のデザイン分科会企画「ファンカルチャーのデザイン」を愉しむ会.

高梨克也. (2021). 調理法は後から決めてもよいか~あるいは,ブレの技法~. 日本認知科学会第38回大会OS03「文化的実践における認知研究の相互理解に向けて―理論や世界観と知見の関係を探る―」

戸田美佳子. (2021). コンゴ盆地狩猟採集民社会における「お留守番」組:遊動生活とケアに関する一考察. 生態人類学会第26回大会.

Burdelski, M. (2020). Terima kasih ‘Thank you’: Learning to express appreciation with a formulaic expression in Indonesian. The 4th Symposium on L2 Interaction.

Endo, T. (2020). Body-language collaboration in object transfer requests in Japanese conversation. Japanese/Korean Linguistics.

橋彌和秀. (2020). チコちゃんに叱られる.!(「なぜ人間には白目がある?」解説). NHK総合. 2020年11月20日放送. 

橋彌和秀. (2020). “物も心も見抜くセンサー. ヒューマニエンス 40億年のたくらみ.

橋彌和秀. (2020). 分かり合えないことから始めるコミュニケーション 司会. 日本人間行動進化学会 第13回大会.

Nitta, H., & Hashiya, K. (2020). Development of self-face representation in 12-month-old infants: A study with the preferential looking paradigm using the morphing technique. 2020 Budapest CEU Conference on Cognitive Development.

高田 明. (2020). 人類学から考える子育て: 南部アフリカのサン(ブッシュマン)の調査から. 令和2年度丸亀高等学校東京同窓会.

高田 明. (2020). オーガナイザー. 日本における言語社会化と「責任」の文化的形成. 2回社会言語科学会シンポジウム「多声を聴く、他者と生きるー言語から人と経験世界の多様性を問い直すー」.

高田 明. (2020). 日本における言語社会化と「責任」の文化的形成. 公開シンポジウム「ことば・認知・インタラクション」. Zoomウェビナー.

高田 明. (2020). 5回承認をめぐる間主観性の発達セミナー.

高田 明. (2020). 発達研究における4つのレベルと日誌法:サンにおけるジムナスティックの再考. 自主シンポジウム: フィールド研究における日誌法の意義. 日本発達心理学会第31回大会.

高田 明. (2020). 人のコミュニケーションとQoL. 日立京大ラボシンポジウム: 生物の社会性に学ぶQoLの向上をめざした社会システムの可能性.

高木智世. (2020). 相互行為秩序と間主観性:定形発達児・非定形発達児の相互行為. 日本語用論学会第23回大会シンポジウム:会話分析の基軸と展開.

高梨克也. (2020). 動作の前に大きさを決める. 89回人工知能学会言語・音声理解と対話処理研究会パネルディスカッション.

戸田美佳子. (2020). 障害と開発. 2020年度国際開発入門コース, 国際開発機構.

阿部廣二、高梨克也、細馬宏通. (2019). 不寛容社会における教養を考える:相互行為分析の実践から.日本質的心理学会第16回大会.

Burdelski, M. (2019). Children’s crying and caregiver responses in a Japanese preschool. 16th International Pragmatics Association (IPrA).

Burdelski, M. (2019). Compassionate touch in a Japanese preschool. The European Association on Learning and Instruction (EARLI).

Endo, T .(2019). Bodily behavior as constructional meaning: The case of benefactive construction in Japanese family interaction. The 15th meeting of International Cognitive Linguistics Conference.

Endo, T .(2019). Membership and participation: Child as a resource for interaction between in-laws in Japanese casual conversation. The 15th meeting of International Pragmatics Association. Hong Kong Polytechnique University.

橋彌和秀. (2019).「こころの階層性」は誰にとって必要なのか. 22回日本語用論学会.

橋彌和秀 .(2019). ソフトウェアとしてのこころの進化.先導科学考究.

橋彌和秀 .(2019). 私から見る体/体から見る私:乳幼児発達研究から. 愛媛大学知覚研究会.

橋彌和秀・齋藤慈子・川口ゆり・小原一馬・床呂郁哉・金沢創. (2019). 「かわいい」の進化と文化. 日本発達心理学会第30回大会.

橋彌和秀・小林春美・大坪康介・森口祐介・狩野文浩・松井智子・木下孝司.(2019).「こころ」と「こころの理論」: Theory of Mind概念に再接近する. 日本発達心理学会第30回大会.

Jin, Q., & Takagi, T. (2019). Differentiated use of first person pronouns with and without WA in parenthetical inserts in Japanese telling sequences. 16th International Pragmatics Conference.

Morita, E. (2019). The role of sequential organization in children’s practices of doing ‘being mean’. Conference of the International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis.

Morita, E. (2019). Toys as multimodal resources for changing participation frameworks in sibling interaction.Multimodal Research 2019 International Conference.

Morita, E. (2019). Use of ga in very young Japanese children’s action design. 16th International Pragmatics Conference.

孟憲巍、中分遥、新田博司、橋彌和秀、森口佑介 .(2019). 社会的優位性の空間表象とその初期発達. 19回日本赤ちゃん学会.

外山紀子、西尾千尋、高梨克也、根ケ山光一、高田 明. (2019). シンポジウム:歩行を起点とする発達のカスケード.日本心理学会第83回大会.

Takada, A. (2019). Caregiver’s vocal and embodied responses to infant crying among the !Xun of north-central Namibia. 16th International Pragmatics Conference.

Takada, A. (2019). Cultural diversity and universality in infant-caregiver interaction: Evidences from the San of southern Africa. 2019 SPA Biennial.

Takada, A. (2019). Discussion on pointing at Q&A session. Culture and Cognition in Development.

Takada, A. (2019). Pointing as the knot of multiple individuals’ lifeworld and the environment.Multimodal Research 2019: International Conference.

Takada, A. (2019). Socialization practices regarding shame (hazukashii) in Japanese caregiver-child interactions. Series of guest lectures in psychology, Center for Developmental & Applied Psychological Science.

Takada, A. (2019). Touching, soothing, and amusing infants among the !Xun of north-central Namibia. The Department of Psychology.

高田 明. (2019). 人類学から考える子守唄と遊戯的な歌:南部アフリカのサンにおける養育者子ども間相互行為の事例から. プレコングレス「子守唄を歌うのは誰寝かすことと寝ること」. 日本赤ちゃん学会第19回学術集会.

高田 明. (2019). コメント: 歩行を起点とする発達のカスケード. 公募シンポジウム: 歩行を起点とする発達のカスケード. 日本心理学会第83回大会.

Takada, A.,& Sugiyama, Y. (2019). Re-establishing a good life: Abnormal delivery, rehabilitation treatments, and funerals among the G|ui and G||ana of Botswana. The Social Anthropology Seminar Series.

Takagi, T. (2019). Checking how the social world is ordered: [NP + wa?]-format turns used by young Japanese children. 16th International Pragmatics Conference.

高梨克也 .(2019). 成員性と物質野沢温泉村道祖神祭りのフィールド調査から―.日本認知科学会第36回大会.

高梨克也 .(2019). 招待講演. 多職種連携における安心と信頼のための実践知の解明. 2019年度科学基礎論学会シンポジウム「安心と信頼の科学と哲学」.

高梨克也.(2019).「慣れることを避ける」仕組み:コミュニティ生涯発達の観点から見た野沢温泉村三夜講. 日本質的心理学会第16回大会.

Burdelski, M. (2018). Distress and appeal: Children’s crying and caregiver responses in a Japanese preschool (Panel: Crying, caregiver and embodied organization of emotion socialization: A tribute to the lifework of M.H. Goodwin). 117th American Anthropological Association Annual Meeting.

Burdelski M. (2018). Mediating (potential) conflict situations in preschool: Children’s use of reported speech in Japanese. American Association for Applied Linguistics (AAAL). Portland, Oregon, USA. 18-21st March 2018 (19th March).

Endo, T. (2018). Infant’s pointing and participation framework. The 1st seminar on the development of intersubjective recognition. Kyoto University. Kyoto, Japan. 14th March 2018.

遠藤智子. (2018). 参与構造の創発に関わる諸要因の整理に向けて. シンポジウム「日常会話コーパス III. 国立国語研究所, 東京. 2018319.

遠藤智子. (2018). 中国語のクリックと参与スタンス. 7回動的語用論研究会. 京都工芸繊維大学, 京都. 2018325.

遠藤智子. (2018). 中国語を対象とする機能主義言語学・会話分析の展開. 7回名古屋大学大学院人文学研究科 言語学分野公開講演会. 名古屋大学, 名古屋. 2018327.

Hashiya, K. (2018). Reading mind / assuming mind in human communication: a developmental perspective. Symposium “Intention Sharing and Language Evolution”(“Evolinguistics 2018”).

Hashiya, K., Kobayashi, H., Maeyama, K., Nitta, H., Hakarino, K., Tojo, T., & Hasegawa, T. (2018). Nuances of “we”: the effect of utterance contexts on the distribution task performances in children with/without ASD. 2017 Budapest CEU Conference on Cognitive Development. Budapest, Hungary. 5-7th January, 2018.

Hashiya, K., Kobayashi, H., Uto, Y., Yamate, A., Hakarino, K., Tojo, T., & Hasegawa, T. (2018). Speaker identification based on epistemic reasoning in children with/without ASD: a test with the “knowledge-based ventriloquism illusion” task. BCCCD19 Budapest CEU Conference on Cognitive Development.

橋彌和秀. (2018). 「教わる」と「教える」のあいだ:その発達的起源.シンポジウム「教育の生物学的基盤進化か文化か, 日本教育心理学会第60回総会.

橋彌和秀・小林洋美・新田博司・前山航暉・計野浩一郎・東條吉邦・長谷川壽一 .(2018). Catchers of the Lies:「わたしたち」にまつわる利他的/利己的な嘘のニュアンスがTD/ASD児者による資源分配に及ぼす影響. 日本心理学会第82回大会.

平本 毅・高木 智世・細田 由利・森田 笑・林 誠・増田 将伸・城 綾実・西阪 仰.(2018). 会話分析をどう学ぶか. 42回社会言語科学会研究大会ワークショップ.

冨士直斗・土屋勝太・橋彌和秀. (2018). 距離判断におけるドップラー効果手がかりの利用. 日本赤ちゃん学会第18回学術集会.

井上裕香子・清成透子・橋彌和秀. (2018). 利他的な嘘は許容されるのか?嘘の内容が信頼性評価に与える影響. 日本心理学会第82回大会.

Kishimoto, R., Itakura, S., Fujita, K., & Hashiya, K. (2018). Preschoolers’ Social Evaluations of Others’ Strategically Public Displays of Prosocial Behavior. 2017 Budapest CEU Conference on Cognitive Development. Budapest, Hungary. 5-7th January, 2018.

孟憲巍, 中分遙, 橋彌和秀, Burdett, E., Jong, J., & Whitehouse, H. (2018). 宗教性と社会的優位性の初期発達. 日本心理学会第82回大会.

孟憲巍, 中分遙, 橋彌和秀, Burdett, E., Jong, J., & Whitehouse, H. (2018). 乳児の超自然的行為者に対する社会的評価. 日本赤ちゃん学会第18回学術集会.

外山紀子・高梨克也・高田明・細馬宏通. (2018). 移動運動の発達がひらく子どもの世界:保育園ゼロ歳児クラスの縦断観察データの分析.日本発達心理学会. 東北大学川内来たキャンパス(宮城県仙台市). 2018323.

Takada, A. (2018). オーガナイザー. Introduction. 1st Seminar on the Development of Intersubjective Recognition. Kyoto University, Kyoto, Japan. 14th March 2018.

Takada, A .(2018). Organizer. 2nd Seminar on the Development of Intersubjective Recognition.

Takada, A. (2018). 4th Seminar on the Development of Intersubjective Recognition.

Takada, A. (2018). Crying, caregiving and embodied organization of emotion socialization: A tribute to the lifework of M. H. Goodwin. The 117th Annual meeting of American Anthropological Association.

Takada, A .(2018). Features of the participation framework in play and work activities among the !Xun of north-central Namibia. Film presented at the interactive activities “Movies from the field: Play-to-work transitions in (post-)hunter-gatherer communities”, at the 12th Conference on Hunting and Gathering Societies.CHAGS XII.

Takada, A. (2018). How the !Xun soothe and amuse infants?.The Research Workshop “Musilanguage in the cradle of different cultures”.

Takada, A .(2018). Musicality of infant directed communication among the San of southern Africa.The Research Workshop “Musilanguage in the cradle of different cultures”.

Takada, A. (2018). Play-to-work transition among the !Xun of north-central Namibia. Paper presented at the panel “Reconsidering play-to-work transition in (post-)hunter-gatherer communities”, at the 12th Conference on Hunting and Gathering Societies. CHAGS XII.

Takada, A. (2018). Soothing and amusing infants among the !Xun of north-central Namibia. The 117th Annual meeting of American Anthropological Association.

Takada, A. (2018). Touching and amusing infants among the !Xun of north-central Namibia. The Anthropology of Senses Seminar Series.

高田 明. (2018). On the “Interaction Engine Hypothesis”: Commentaries from Linguistic Anthropological Perspective. 20周年記念パネルディスカッション. 社会言語科学会第41回大会.

高田明. (2018). 教育・学習の基盤:進化と文化.準備委員会企画シンポジウム5: 教育の生物学的基盤: 進化か文化か. 日本教育心理学会第60回総会.

高田 明 .(2018). オーガナイザー. 3回承認をめぐる間主観性の発達セミナー.

高田 明. (2018).「つなぐ」第4: 子育てを通じた世代間のつながり.アフリカ地域研究資料センター 公開講座「アフリカから学ぶこと」.

高田 明. (2018). 乳児後期における姿勢と位置取りの相互行為分析.日本発達心理学会第29回大会, 会員企画ラウンドテーブル: 移動運動能力の発達がひらく子どもの世界: 保育園ゼロ歳児クラスの縦断観察データの分析.

高田 明. (2018). 養育者-子ども間相互行為研究への人類学的アプローチ:ナミビア北中部のクン・サンにおける睡眠,授乳,ジムナスティックの分析から. 子どものこころの分子統御機構研究センター平成29年度連続セミナー第4. 大阪大学大学院連合小児発達学研究科. 201819.

Takada, A. & Kawashima, M. (2018). Caregiver’s strategies for eliciting young children’s storytelling. 1st Seminar on the Development of Intersubjective Recognition. Kyoto University, Kyoto, Japan. 14th March 2018.

Takada, A., & Shimada, M. (2018). organizer. Movies from the field: Play-to-work transitions in (post-)hunter-gatherer communities, Interactive activities at the 12th Conference on Hunting and Gathering Societies.CHAGS XII.

Takada, A., & Xiaojie T. (2018). Reconsidering play-to-work transition in (post-)hunter-gatherer communities, at the 12th Conference on Hunting and Gathering Societies. CHAGS XII.

高木智世、森田笑. (2018). 相互行為資源としての「あのー」および「そのー」. 41回社会言語科学会大会. 東洋大学, 東京. 2018310.

高梨克也. (2018). 参与の次の問い:成員性と関与.シンポジウム「日常会話コーパス」III. 国立国語研究所(東京都立川市). 2018年3月19日.

Toda, M. (2018). The Kings of Commerce: The Trans-Border Businesses on the Congo River by. Entrepreneurs with Disabilities. Congo Research Network 2018 Conference: Congolese Studies: Past, Present, Future.

戸田美佳子. (2018).カメルーンにおけるビーズ狩猟採集民社会、牧畜社会、首長制社会の比較. 日本アフリカ学会第55回学術大会.

Uto, Y., & Hashiya, K. (2018). Four-year-old Children Selectively Imitate the Other’s “Intentional” Action with Taking Interjetion as a Cue. 2017 Budapest CEU Conference on Cognitive Development. Budapest, Hungary. 5-7th January, 2018.

Yamate, A., & Hashiya, K. (2018). Development of Expectation for Retributive Justice, or “Karma” in childhood. 2017 Budapest CEU Conference on Cognitive Development. Budapest, Hungary. 5-7th January, 2018.

Burdelski, M. (2017). Embodied socialization in preschool: Preparing for a graduation ceremony in a Japanese as a heritage langauge classroom. The 15th International Pramatics Association Conference (IprA). Belfast, Northern Ireland. 16-21st July (21st July) 2017.

Burdelski M. (2017). Two-year olds’ storytelling in dyadic and triadic interaction. the 15th International Pramatics Association Conference (IprA). Belfast, Northern Ireland. 16-21st July (21st July) 2017.

Endo, T. (2017). The Benefactive –te ageru Construction in Japanese Child-caregiver Interaction. IPrA. Belfast Waterfront Center. Belfast, UK. 21st July 2017.

Endo, T., & Yokomori, D. (2017). Interactive functions of verbalizing troubles: Self-addressed questions in Japanese conversation. The 25th Japanese/Korean Linguistics Conference. University of Hawai’I at Manoa. 14th October 2017.

Favareau, D. & Morita, E. (2017). Linguistic particles as interactional affordances. International Pragmatics Conference. Belfast, Northern Ireland. 20th July 2017.

Korenaga, R., Mori, I., Tomoko, E., Ikegami, S., Aoyama, K., Tomita, A., Morimoto, Y., & Ohara, A. (2017). Practice of learning through children-caregiver interaction: A case of cleaning-up activity. IIEMCA. Otterbein University, Ohio, USA. 11th July 2017.

Morita, E. & Burdelski, M. (2017). 2 year old storytelling in dyadic and triadic interaction. International Pragmatics Conference. Belfast, Northern Ireland. 17th July 2017.

孟憲巍、村上太郎、橋彌和秀. (2017). 語用論的解釈にワーキングメモリが及ぼす影響:幼児における指示対象付与と音韻ループの関連性に注目して. 日本赤ちゃん学会第17回学術集会. 久留米シティプラザ. 2017年7月8-9.

孟憲巍、村上太郎、橋彌和秀. (2017). 幼児は多義的な質問をどのように解釈するのか? 日本心理学会第81回大会. 久留米シティプラザ. 2017920-22.

斎藤慈子、池田功毅、小林洋美、橋彌和秀. (2017). 乳幼児養育中の母親における「かわいさ」の認知:刺激月齢による変化の検討. 日本心理学会第81回大会. 久留米シティプラザ. 2017920-22.

Takada, A. (2017). ed Speech. “Language Socialisation in trilingual communities in Africa and beyond: Brainstorming Workshop”. Leiden University Centre for Linguistics, Leiden University, Leiden, the Netherlands. 10th June 2017.

Takada, A. (2017). Panelist of conversation hour, “Fieldwork and Family”. The 46th Annual Meeting of the Society for Cross-Cultural Research (SCCR). Hampton Inn Convention Center, New Orleans, LA, USA. 3rd March 2017.

Takada, A. (2017). Participation in rhythm: Peer group interactions among the !Xun San of Namibia. Tema Barn Higher seminar spring 2017. Linkoeping University, Sweden. 14th February 2017.

Takada, A. (2017). Participation in rhythm: !Xun socialization through singing and dancing activities. Seminaire special du CLLE-LTC. Universite Toulouse – Jean Jaures, Toulouse, France. 15th March 2017.

Takada, A. (2017). Practices of early cultural learning: Responsibility formation in caregiver-infant interaction among the G|ui/G||ana of Botswana. The seminar of Laboratoire Ethologie, Cognition, Developpement. Universite Paris Ouest Nanterre La Defense, Paris, France. 24th February 2017.

Takada, A. (2017). Reconsidering regional structural comparison. The 6th Riezlern Symposium. Cederberg, South Africa. 27th March 2017.

Takada, A. (2017). The cultural and ecological foundations of ethnicity among the !Xun of North-central Namibia. the seminar of Comprendre les relations Afrique-Asie: espace transversal de recherches et d’enseignement (CRAA-ETRE). EHESS, Paris, France. 21st February 2017.

Takada, A. (2017). The medium of instruction in north-central Namibia in colonial times. 7th African Forum: Grahamstown: ‘African potentials’ to develop alternative methods of addressing global issues. Rhodes University, Grahamstown, South Africa. 24-26th November 2017 (25th November 2017).

高田 明. (2017). 音楽の起源再考:サンにおける乳児向け発話の事例分析から. ラウンドテーブル3「ヒトの音楽性に迫る:その起源と発達についての多角的検討」日本赤ちゃん学会第17回学術集会. 久留米シティプラザ. 201779.

高田 明. (2017). 言語人類学,エスノメソドロジー,会話分析-コミュニケーションの民族誌から相互行為の人類学へ-. テーマセッション「エスノメソドロジーと会話分析の半世紀」. 東京大学本郷キャンパス. 2017114-5 (114).

高田 明. (2017). 子育ての自然誌:ナミビア北中部のクン・サン(ブッシュマン)の事例から. 大同生命地域研究賞第11回ミニフォーラム. 大同生命保険会社. 20171025.

高田 明. (2017). 子育ての自然誌:ナミビア北中部のクンにおける養育者-子ども間相互行為の事例から. 106回日本小児科学会山形地方会 特別講演. ホテルメトロポリタン山形. 2017826.

高田 明. (2017). 植民地期の南西アフリカ(現ナミビア)北中部における教育媒介言語. 日本アフリカ学会第54回学術大会. 信州大学, 長野. 2017521.

高田 明. (2017). 文化を再生産する: ブッシュマンとフィールドワーカーの現場で何が起きているか. トーク・イベント「アフリカ文化探検の50年から未来を展望する: 今、世界が学べること」. 京都大学稲盛財団記念館, 京都大学, 京都. 20171119.

Takada, A. & Kawashima, M. (2017). Caregiver’s strategies for eliciting toddlers’ storytelling in Japanese caregiver-child interactions. 15th International Pragmatics Conference. Belfast, Northern Ireland. 16-21st July 2017 (17th July).

Takada, A. & Sugiyama, Y. (2017). The quest to re-establish a good life: Practices associated with the rituals of abnormal delivery and funerals among the G|ui and G||ana of Botswana. The 2017 Satterthwaite Colloquium on African Ritual and Religion: The Moral Imagination. Grasmere, U.K. 23rd July 2017.

Takagi, T. (2017). Talking about past action in child-caregiver interaction in Japanese. 15th International Pragmatics Conference. Belfast, Northern Ireland. 16-21st July 2017.

高梨克也. (2017). 協働作業において相手の環境との関わり方を観察する野沢温泉村道祖神祭りの準備における氷点下の木遣りの事例から.日本認知科学会第34回大会発表論文集, pp.573-580. 金沢大学角間キャンパス(石川県金沢市). 2017914.